Om oss - jeg mener, om meg.

Foto: Andreas Winter. Fole flink fotograf!

Foto: Andreas Winter. Fole flink fotograf!

Hei, så stas å se deg på disse kanter av internettet! Jeg er altså Marit Letnes, og er daglig leder og ansatt i Marit Letnes Media AS.

Du kan få hjelp av meg til å stramme opp innholdet på nettsidene dine, så mennesker og søkemotorer finner og forstår det.

Målet mitt er å få flere folk som jobber med kommunikasjon og teknologi, sånne som deg, til å brukerteste jevnlig.

Altså observere, spørre og lytte til ekte, vanlige folk i målgruppene dine for å forstå hvor det egentlig butter. Du trenger ikke dyre spesialløsninger for å gjøre brukertester. Men du må stille de riktige spørsmålene, i riktig rekkefølge, og vite når du skal tie stille.

Feiler de på grunn av dårlig design på “bestill”-knappen? Er tekstene for korte, for lange, eller fulle av forvirrende ord? Gir fotoene feil inntrykk? Brukertesting gir deg diagnosen.

Brukertesting er litt som å gå til tannlegen jevnlig for kontroll. Du blir oppmersom på og kvitt ting som plager deg selv eller andre. Etter kontrollen får du konkrete råd. Enten det er “fortsett å bruke tanntråd og pusse morgen og kveld”, eller om grundigere rens eller større inngrep trengs.

Hvordan jobbe med meg

Etter en mastergrad i litteraturformidling fra UiO utviklet jeg sterk allergi mot å skrive og lese ting som kaster bort tiden min. Åresvis med intensivt tekstkonsum og redaksjonsjobbing førte til et svært godt utviklet bullshitfilter.

Å finne og komme til poenget er noe jeg er ganske god på. Det førte til jobb som konsulent i Netlife Research, et fancy, prisvinnende designbyrå i Oslo. Der jeg ble leid ut til å jobbe med brukertesting, innholdsanalyse, -produksjon og -strategi for blant andre Universitetet i Oslo, Innovasjon Norge, Høgskolen i Oslo og Akershus, Ntnu, Universitetet i Agder og Gateway College.

Den aller viktigste lærdomen derfra var at vi fagfolk som lager ting, må komme oss ut av kontoret og observere ekte, irrasjonelle folk. For på meg selv kjenner jeg veldig få andre, og fagfolk bommer på antagelsene sine skremmende ofte. Bevis fra brukerne må til.

«The worst way to design a website is to get five smart people in a room drinking lattes and posting post-it notes»

@gerrymcgovern

Gi oss innhold som funker

Vi må altså komme oss forbi lappefester i workshoper. Finne bakkekontakten. Brukertesting er den digitale alderens gullgraving. Finn og gi kundene dine det de vil ha, der de vil ha det, når de vil ha det. Det kan være video, en kort tekstsnutt, en visuell trinn-for-trinn-oppskrift eller en velskrevet, lengre tekst. De forteller deg hva de vil ha, hvis du er villig til å lytte og eksprimentere litt.

Samme hvor du er, så lenge du har wifi

Etter 10 år i Oslo savnet jeg fjord og fjell. Nå har jeg base i Molde og kunder over hele landet. Jeg samarbeider med flere flinke designbyrå, som Behalf i Oslo og  AN:NA Design i Molde.

På fritiden har jeg lekt meg med digitale prosjekter med den fabelaktige Rodeløkka-baserte senior IT-utvikleren Benedicte Raae. Sammen har vi blant annet vunnet 2. plass i DIFIs konkurranse Apps4Norge med appen «Giftinformasjon». Når hun ikke koder for den svenske forsvarmakten eller fikser back end for Norges vassdrags- og energidirektorats app “Varsom” sparrer vi og heier på hverandre, og det har vi gjort i 10 år nå.

I september skal jeg lede en workshop om å brukertest på budsjett på det som muligens blir den vakreste forretningskonferansen verden har sett - Slow Business Adventure i Jotunheimen.

slow-business-adventure-facebook-picture5.jpg

I tillegg holder jeg webinar og nettbaserte kurs. Påmelding til neste kurs åpner snart.

Ta kontakt

Du kan nå meg på 907 91 609, via marit@maritletnes.no eller ved å fylle ut skjemaet under. Det er meg i den andre enden, og jeg gleder meg til å høre fra deg. 

Hei, hva heter du? *
Hei, hva heter du?