Marit_Letnes_Foto_Sonja_Balci_sirkel.png

Marit Letnes

Innholdsrådgiver og brukertestleder

Gode brukeropplevelser lønner seg. Skikkelig.

Uansett om du driver et lite tannlegekontor med to ansatte eller har en kommunikasjonsrådgiverstilling i staten, så er tid penger. Både for firmaet ditt og den utålmodige kunden.

Du kan redusere tiden du og kollegaene dine bruker på utviklingsprosjekter og på kundeservice ved å ha en “brukeren først”-holdning. Være greie, rett og slett, ved å lage gode brukeropplevelser, både på nett og i virkeligheten.

Hvordan gjør du det egentlig? Svaret er brukertesting. Det lønner seg.

For eksempel fikk Mozilla 70 % færre supporthendvendelser etter at de fokuserte på å forbedre brukeropplevelsen og rydde opp i innholdet sitt, i følge en studie fra Norman Nielsen Group.

Du kan også frigjøre tid og ressuser ved å lage bedre brukeropplevelser. Du trenger ikke å investere i et stort, nytt konsulentprosjekt. Bruke det du har, der du er. Det spiller ingen rolle om du har en liten bedrift eller jobber i en stor organisasjon. Jeg kan vise deg hvordan.

Hei, jeg heter Marit Letnes, og jeg jobber som innholdsrådgiver og brukertestleder. Jeg er kronisk nysgjerrig og elsker å formidle hva og hvorfor folk tenker og gjør som de gjør. Siden 2004 har jeg vært redaksjonsmedlem ulike av radio-, avis- og nettredaksjoner. Tidligere jobbet jeg som konsulent i Netlife Design i Oslo, men nå har jeg base i Molde fordi jeg lengtet etter fjorden og fjella og etter å være min egen sjef.

Mange tror de setter kunden eller brukeren først. Men når satte du deg ned med kunden, lyttet og observerte hvordan hun opplever tjenesten din sist? Viljen er ofte sterk. Det som mangler er verktøy. Kom inn på verkstedet mitt!