Innholdsrådgiver og brukertestleder hos Netlife

Fra 2012 til 2015 jobba jeg som innholdsrådgiver og brukertestleder i Oslo-byrået Netlife Research (nå Netlife Design).

Tiden der var som å ta en ny utdanning. Læringskurven var bratt som Trollveggen. I brukertestlaben brukte vi øyesporingsteknologi som viste hva folk ser, og kanskje viktigere, hva de ignorer, i ulike nettløsninger og apper. Intervjuteknikk og strategiske stillheter ble drillet inn og lært videre.

Jeg holdt kurs i nettskriving for kunder som Skandiabanken, Selmer og Compendia HR, og fikk. Og jeg var med på kurs og konferanser i inn- og utland. Dette kommer deg til gode. Det er ikke mitt første fesjå, som vi sier her på vestlandet.

Som innholdsrådgiver og fast del av test-onsdagteamet, ledet av Are Gjertin Urkegjerde Halland, var jeg med å testet hvor brukervennlig alt mulig fra barneskirenn-apper til store nettbutikker var, for helt vanlige, irrasjonelle folk. Du vet, de folka som ikke har designbakgrunn og i utgangspunktet bryr seg mer om hva de skal ha til middag enn hvordan produktet, tjenesten eller organisasjonen din er bygd opp. Folka i målgruppene dine.

Fakta om brukertesting

  • En brukertest tar mellom et halvt og to dagsverk.

  • Webredaktøren, IT-ansvarlig og ansvarlige ledere bør være med å observere mens testen skjer. Interne konflikter løses ofte av seg selv når dere får se hvordan folk utenfra opplever det dere jobber med.

  • Det meste kan testes. i alle faser av utviklingen. Bestillingsløp over flere kanaler (som sms-bekreftelse, e-posttekster), intranett, nettsider, apper, uferdige tekster, prototyper…

  • Alle faser i utviklingen kan testes, men beste er å teste skisser og prototyper, for de koster ikke så mye å endre.

Analyser fra noen av brukertestene

Nettbutikker

Nettest: kåret til best på dagligvarer (Nettavisen.no)

Les dette før du handler i en av disse nettbutikkene (nettavisen.no)

Kolonial.no til topps (dagligvarehandelen.no)

Evaluering av sportsnetthandler - julefred eller frustrasjon? (Netlife @ medium.com)

Stillingsutlysninger

Én av tre jobbannonser er umulige å forstå (Aftenposten.no)

Fra    Ukeavisen Ledelse    (krever innlogging)

Fra Ukeavisen Ledelse (krever innlogging)

Politiske parti - nettsider

Nærmest brukerfiendtlige (kampanje.com)

attest_marit (1).jpg

Ta kontakt for å bestille en brukertest

Brukertester er en ekstremt nyttig og effektiv måte å avdekke hva som funker og hva som ikke funker på nettstedet ditt.

Testen avdekker om tekstene er forståelige for målgruppa, hvordan fotoene blir oppfattet, om skjemaer og bestillingsflyter virker og om de besøkende finner det de leter etter.

Jeg kan garantere “Oi, er det SLIK de tolker det” og aha-øyeblikk.

Name *
Name